Sunday, April 24, 2011

TAKDIR DAN RAHSIA DI LUH MAHFUZH

DrJaffry Hassan23hb April 6.30 ptg
 ( 2 )by DrJaffry Hassan on Tuesday, March 22, 2011 at 5:12pm

Hakikat suatu takdir untuk semua makhluk telah tertulis di LUH MAHFUZH.

Sebagaimana yg telah dijelaskan oleh Ibnu Abbas, bahawa setelah Allah menjadikan Qalam maka Allah berkata kepadanya;

Tulislah, kemudian Pena itu menuliskan apa yang akan terjadi samapai hari KIAMAT. Pena itu menulis di LUH MAHFUZH iaitu papan bertulis yang terpelihara.

Takdir yg tertulis di LUH MAHFUZH masih menerima perubahan, kerana ada takdir tertulis disitu yg sudah dan ada takdir yg belum putus. Takdir ini dinamakan "Takdir MU'ALLAQ". Sebagai contoh,sekiranya seseorang itu ditakdirkan walaupun usianya sudah mejangkau 60 tahun, akan tetapi jika ia nya menyambungkan semula sirraturrahim yang sudah terputus, maka sudah pasti umurnya ditambah ke 30 tahun lagi.

Contoh yg lain pula, sekiranya seseorang yg sudah dituliskan akan dimasukkan ke dalam neraka, tetapi jika ianya banyak berdoa kepada Allah, agar dijauhkan dari neraka, insyaAllah ia akan dimasukkan ke dalam syurga. Hakikat takdir seumpama ini juga dituliskan di dalam Luh Mahfuzh.


Firman Allah bermaksud;

"Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan (apa yang Dia kehendaki), dan disisi-Nya terdapat Ummul Kitab (Luh Mahfuzh). (Ar Ra'd;39)

Menurut pentafsiran Qurtubi, semua takdir Allah yang telah tertulis di Luh Mahfuzh itu boleh dihapuskan oleh Allah jika Ia menghendakinya, ataupun Allah tetapkan saja sesuai dgn kehendak-Nya.

Kemudiannya sesuatu yang dpt merubah takdir yang tertulis dalam Luh Mahfuzh itu adalah doa dan perbuatan baik. Rasulullah SAW bersabda,

"Tiada yang boleh menolak takdir selain doa, dan tiada yang boleh memnajangkan umur kecuali perbuatan baik."(Riwayat Tirmizi)

Begitu jua apabila kita menyambungkan sirraturrahim yang sudah terputus, ianya boleh mengubah takdir. Usia yang singkat boleh dipanjangkan oleh Allah ,rezeki yang sukar akan dimudahkan oleh Allah SWT, Sabda Rasulullah SAW;

"Dari Anas bin Malik beliau berkata; Bersabda Rasulullah SAW; Barang siapa yang suka banyak rezekinya dan lambat datang ajalnya maka hrndaklah ia menghubungkan siraturrahim,"(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Semoga kita dapat mengamalkannya...AMIN

No comments:

Post a Comment