Saturday, April 16, 2011

Mengenal Personaliti Diri Melalui “Pertimbangan Sunnah

Djaffry Hassan 14hb April 12.34 pagi

”by Djaffry Hassan on Wednesday, April 13, 2011 at 9:51pm


Manfaat Mengenal Unsur ( Personaliti ) Diri.......



Mengenal personaliti dalam Pertimbangan Sunnah dan unsur atau asas kejadian manusia serta mengkaji sedikit tentang potensi perwatakan diri, semakin menggambarkan keadaan seseorang itu kepada rasa semakin hening, rasa sabar, rasa keikhlasan dan ketelusan serta semakin rasa bersyukur kepada Maha Pencipta akan kebesaran penciptaan sekelian makhluk-Nya.



Firman Allah SWT bermaksud;

“Sesungguhnya kamu melalui tingkat demi tingkat (dalam kehidupan). Mengapa mereka tidak mahu beriman.”

( Al-Insyiqaq; 19-20)



Sebahagian ulama mengatakan bahawa tujuh anggota tubuh manusia itu adalah daripada susunan dan tingkatan kejadian otak, urat, saraf, tulang belulang, daging, darah dan kulit. Pandangan ulama yang lain juga mengatakan bahawa susunan-susunan kebaikan itu dibahagikan kepada tujuh bahagian lagi, iaitu kehalusannya, keelokan, sinar, cahaya terang, kegelapan, kelembutan dan kebersihannya.

Sesungguhnya ketika Allah SWT menciptakan alam semesta, maka Allah membahagikan-bahagikan kebaikan terhadap keindahan penciptaan-Nya. Kehalusan diberikan Allah kepada syurga, keelokan diberikan Allah kepada bidadari, sinar diberikan Allah kepada matahari. Nur dan cahaya diberikan Allah kepada bulan.



Firman Allah bermaksud;

“Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya.”

(Yunus; 5)



Kemudian kegelapan Allah berikan kepada malam, kelembutan Allah berikan kepada air, kebersihan Allah berikan kepada udara. Demikian juga Adam Hawa Allah ciptakan dengan dihiasi kehalusan pada rohnya, manakala keelokannaya Allah ciptakan pada pipinya, sinar pula pada mukanya. Cahaya pada matanya, kegelapan pada rambutnya, dan akhirnya kelembutan pada hatinya dan kebersihan pada sanubarinya.



Manusia adalah ciptaan (binaan) Allah yang paling sempurna, kukuh dan yang terkumpul pada diri manusia itu segala sesuatu yang ada pada keseimbangan alam ini. Kesempurnaan keseimbangan kejadian suatu penciptaan itu, menandakan kebesaran yang Maha Agong keatas susunan penciptan-Nya yang maha adil dan saksama.

Keseimbangan ini adalah seperti berikut;

1) Jika angkasa mempunyai matahari dan bulan maka manusia mempunyai dua buah mata.

2) Jika diangkasa juga mempunyai deretan bintang-bintang maka manusia juga mempunyai susunan gigi yang sangat rapi.

3) Jika keadaan langit mempunyai qatrah (titisan hujan), maka pada mata manusia juga mempunyai abrah (air mata)

4) Jika dilangit mempunyai suara petir, maka pada diri manusia juga ada sura bersin.

5) Jika dibumi ada kestabilan, maka pada diri manusia juga mempunyai ketenangan.

6) Jika dibumi ada sungai-sungai, maka pada diri manusia ada urat-uratnya, sedangkan rerambut bagaikan rumput-rumput serta pelbagai lagi kejadian keseimbangan Allah kepada seluruh penciptaan-Nya.



Mengenal diri atau personaliti kita dalam Pertimbangan Sunnah bermakna kita semakin mengenal Maha Pencipta. Semakin kita mengenali diri kita maka semakin dekatlah kita mengenali Allah. Mengenali diri dengan ragam, perangai, tingkah laku, cara berfikir, perasaan, semangat, perlakuan dan tindak tanduk setiap individu

No comments:

Post a Comment