Sunday, April 24, 2011

KALIMAH SUCI YANG MERINGANKAN APA SAHAJA BEBANAN

DrJaffry Hassan22hb April 5.14 ptg

.by DrJaffry Hassan on Friday, April 22, 2011 at 5:07pm.Ali r.a. meriwayatkan bahawa ada 4 malaikat yang memikul 'Arasy. Setiap malaikat memiliki 4 wajah. Tapak kaki mereka di bumi ke 7 (bawah) sejauh 500 tahun perjalanan. Abdullah bin Abbas r.a. pula meriwayatkan: Setelah mencipta 'Arasy, Allah SWT memerintahkan para malaikat memikulnya. Oleh kerana dirasai berat, mereka diperintahkan membaca SUBHAANALLAH. Ternyata dengan membaca tasbih itu berat beban mereka terasa berkurangan. Tasbih itu terus-menerus dibaca sehinggalah sampai terciptanya Nabi Adam a.s.

Ketika itu roh dimasukkan ke jasadnya, Adam a.s. membaca ALHAMDULILLAH yang dijawab oleh Allah SWT dengan kalimah YARHAMUKALLAH.

Mendengar Tahmid Adam a.s. itu, para malaikat pendukung 'Arasy berkata, kalimah itu adalah kalimah yang mulia dan tidak patut ditinggalkan. Dan sejak itu mereka mengucapkan SUBHAANALLAAH WALHAM-DULILLAAH. Lalu mereka merasakan berat beban mereka semakin berkurangan lagi.

Ketika mengutuskan Nabi Nuh, Allah SWT telah memerintahkan Nuh menyeru kaumnya membaca kalimah LAAILAAHA ILLALLAAH. Nuh a.s. adalah Nabi pertama diwahyukan supaya melaksanakan penyampaian zikir itu. Mendengar kalimah itu, para malaikat pendukung 'Arasy berkat: inilah kalimah ketiga yang harus disambung pada dua kalimah terdahulu SUBHAANALLAAHU WALHAMDULILLAAH. Sejak itu mereka pun mengucapkan kalimah itu bersambung-sambung menjadi SUBHAANALLAAHU WALHAMDULILLAAHI WALAA ILAAHA ILLALLAH sehinggalah diperintahkan Nabi Ibrahim menyembelih puteranya, Ismail, sebagai qurban.

Ketika melihat malaikat datang membawa seekor kibas untuk qurban sebagai gantikan Ismail, Nabi Ibrahim mengucapkan kalimah ALLAHU AKBAR. mendengar ucapan Nabi Ibrahim itu, para malaikat pendukung 'Arasy pun berkata Inilah kalimah keempat yang patut disambung pada tiga kalimah yang telah diucapkan. Maka mulai saat mereka pun mengucapkan kalimah SUBHAANALLAAHU WALHAMDU LILLAAHI WALAA ILAAHA ILLALLAAHU WALLAAHU AKBAR.

Ketika Jibrail a.s. menceritakan perkara itu kepada Nabi Muhammad, Nabi SAW pun mengucapkan kalimah LAAHAULA WALAA QUWWATA ILLAABILLAAHIL 'ALIYIL 'AZIM. Mendengarkan ucapan Nabi SAW itu, Jibrail segera berkata, ucapapan itu patut disambungkan kepada empat kalimah yang telah pun disambung dan dibaca oleh malaikat-malaikat pendukung 'Arasy. Sejak itu maka "terciptalah" kalimah.....SUBHAA NALLAAHU WALHAMDU LILLAHI WALAA ILAAHA ILLAALLAAHU AKBAR LAAHAULA WALAAQUWWATA ILLAABILLAAHIL 'ALIYIL 'AZIM...dan terus-menerus menjadi bacaan malaikat-malaikat pendukung 'Arasy yang menjadikan segala beban mereka mendukung 'Arasy menjadi ringan.

Hadis riwayat Abu Hurairah pula menyatakan bahawa Nabi SAW bersabda: "Tatkala menciptakan makhluk Allah Ta'ala telah menulis dalam buku yang tersimpan di 'Arasy "Sesungguhnya rahmat (kasih sayang)-Ku lebih besar daripada murka-Ku."

Semoga dengan mengamalkan kalimah suci ini,semakin ringanlah apa pun bebanan yang kita tanggung...

No comments:

Post a Comment