Saturday, April 16, 2011

"MASA"

Djaffry Hassan 11hb April 3.38 ptg

 by Djaffry Hassan on Sunday, March 27, 2011 at 2:58pm

FITNAH-FITNAH SUGHRA
Sesungguhnya alangkah malangnya dan singkatnya "MASA", akan hadir dan dan sangat hampir pada ruang, saat dan ketika kita akan merasa dimana keberkatan masa itu amat-amatlah terlalu singkat, perjalanan masanya akan dirasai seolah-olah sekelip mata sahaja masa itu sudah pun belalu.

Dari Anas ra., ia berkata; Rasulullah SAW bersabda;

"Tidak akan tiba hari kiamat, sehingga waktu yang satu dengan yang lainnya akan berdekatan sehingga setahun terasa sebulan, sebulan terasa terasa seminggu, seminggu terasa sehari, dan sehari terasa sesaat dan sesaat bagaikan seseorang yang tersentuh api."(Riwayat Tirmizi).

Di dalam kitab Taysirul Wushul disebutkan bahawa yang dimaksudkan hilangnya keberkatan dari segala sesuatu, sehingga keberkatan waktu atau "Masa" pun menjadi hilang. Masa terasa sangat cepat berlalu. Masa dalam setahun tetapi manfaatnya seperti hanya sebulan, masa dalam sebulan manfaatnya seperti hanya seminggu, dan yang seminggu manfaatnya seperti hanya sehari sahaja.

Usia kita merasakan seolah-olah berpuluh-puluh tahun, akan tetapi apakah kebaikan yang dah pun kita laksanakan? Berdetiknya masa demi masa, minggu demi minggu, bulan demi bulan dan tahun demi tahun, apakah pengisian rohani yang telah kita bukukan atau sematkan di dada kita agar ilmu dan Iman diperolehi....untuk kita kembali ke tempat yang kekal selama-lamanya.....Renungkanlah "DEMI MASA"......

No comments:

Post a Comment