Saturday, July 2, 2011

PENYAKIT DAN DEFINASINYA / HUKUM PERTIMBANGAN SUNNAH

 DrJaffry Hassan on Sunday, May 22, 2011 at 1:17am

"Pertimbangan Sunnah” bermaksud merawat penyakit mengikut kaedah kemuliaan Al-Quran dan kebijaksanaan cara dan Sunnah Nabi SAW menyelesaikan segala permasalahan dan penyakit.



Pengamalan perubatan Hayat(khususnya perubatan moden) menyatakan bahawa suatu penyakit adalah berpunca sama ada disebabkan oleh kegagalan sistem anatomi atau kerosakan sistem fisiologi. Mereka menganggap punca segala penyakit adalah akibat daripada gangguan ketidakseimbangan dalam badan dan tujuan objektif perubatan dan perawatan adalah hanya memfokuskan bagaimana untuk mengembalikan ketidakseimbangan tersebut. Perubatan Hayat tidak menerima punca sesuatu penyakit sekiranya dikatakan bahawa penyakit berasal daripada luar anatomi dan gangguan fisiologi. Oleh itu perubatan hayat(moden) hanya memfokuskan diagnosisnya khusus kepada penilaian jasmani. Ia tidak menimbangkan lagi kaedah-kaedah lain seperti rohaniah di dalam menerangkan serta menentukan jenis dan punca sebenar sesuatu penyakit. 



Akademi Minda Holistik AMH percaya bahawa penyakit juga adalah suatu bentuk tenaga, selain daripada gangguan-gangguan yang lain. Prinsip atau hukum tenaga menyatakan bahawa "tenaga berada dimana-mana, ianya tidak boleh dicipta dan dimusnahkan, malah tenaga boleh di tukarkan kepada bentuk yang lain", dengan kata lain tenaga boleh dialihkan atau diubahkan kepada bentuk ruang atau tempoh hayatnya kepada keadaan realiti serta selamat. Setiap apa pun keadaan zat maupun jisim kejadian daripada Allah SWT, semuanya mempunyai hikmah, manfaat atau kebaikan kepada setiap makhluknya. Begitu juga dengan kejadian alam maya yang sangat tersusun, harmoni dan penuh dengan keseimbangan serta kestabilannya.

AMH telah mengambil pendekatannya tentang teori “ruangmasa” dan tenaga dalam simbolik “miracle” dengan rahsia “Pertimbangan Sunnah” sebagai konsep atau kaedah dalam menangani segala permasalahan dan bukanlah hanya kepada kegagalan kepada sistem anatomi maupun kerosakan kepada sisitem fisiologi, baik dari segi penyakit, segala tekanan dan juga masalah kerohanian.

Di dalam kerukunan atau tertib sesuatu apa pun kejadian jisim, ia pasti bermulanya daripada titik keseimbangan(ruang) dan akhirnya berbalik juga kepada keadaan kestabilan atau keharmonian(masa), begitu jua lah keadaan jaringan-jaringan elektron yang akan mencari pasangan-pasangan protonnya, kestabilan graviti dan cas-cas positif dan negatif. Inilah rahsia hukum pantulan atau pembalikan dan hukum keseimbangan alam fizikal semulajadi ataupun di panggil Undang-undang “Thermodynamic” atau “Hukum Pertimbangan Sunnah”.



“MASA" / HUKUM TENAGA MENGUASAI PENYAKIT

Secara jelasnya untuk kita memahami tentang hukum tenaga suatu penyakit yang boleh diubah kepada suatu tenaga yang harmoni dan selamat ialah sepertimana yang tercatat di dalam “Qadar” iaitu “Takdir Mu’allaq” bermaksud “Takdir yang belum pasti”. Umpamanya, jika seseorang itu usianya 60thn (ruang), tetapi jika ianya menghubungkan siraturrahim (masa) yang sudah terputus, maka umurnya ditambahkan 30 tahun lagi, ataupun ianya telah ditetapkan seseorang itu dimasukkan ke dalalm neraka (ruang), tetapi jika ia banyak “berdoa” (masa) kepada Allah agar dijauhkan daripada api neraka, maka ia akan dimasukkan ke dalam syurga Allah.

Begitu jugalah keadaannya kepada sesuatu musibbah, penyakit dan juga sebarang tekanan, sekiranya kita banyak berdoa dengan tawajjuh dan rendah hati.

Di dalam Al-Quran Allah BerFirman;

“Allah menghapuskan apa yang Dia kehendaki dan menetapkan (apa yang Dia kehendaki) dan disisi-Nya terdapat Ummul Kitab ( Luh Mahfuzh )”(Ar-Ra"ad, 39).

Merujuk kepada Tafsir Qurtubi, semua takdir Allah yang telah tertulis di Luh Mahfuzh itu boleh dihapuskan oleh Allah jika Ia menghendakinya, ataupun Allah tetapkan saja sesuai dengan kehendak-Nya.

Kemudian yang dapat merubah takdir yang tertulis dalam Luh Mahfuzh itu adalah “doa” dan “perbuatan baik”. 

Nabi SAW bersabda;

“Tiada yang boleh menolak takdir selain doa, dan tiada yang boleh memanjangkan umur kecuali perbuatan baik”.(Riwayat Tirmizi)

Begitu jugalah menghubungkan sirraturrahim boleh juga mengubahkan takdir. Umur yang pendek boleh dipanjangkan oleh Allah, rezeki yang sukar akan dimudahkan ole Allah SWT.

Dari Anas bin Malik beliau berkata, Bersabda Rasulullah SAW;

“Barangsiapa yang suka banyak rezekinya dan lambat datang ajalnya maka hendaklah ia menghubungkan sirraturrahim.”(Riwayat Bukhari dan Muslim). Sesungguhnya “Qadha” iaitu hukum Allah tentang mewujudkan sesuatu dengan segala sifat sesuatu itu. Sedangkan “Qadar” iaitu ilmu Allah di zaman

( sebelum terjadi sesuatu ) tentang sifat-sifat dan ketentuan-Nya

No comments:

Post a Comment