Saturday, July 2, 2011

KEUNIKKAN ZAT CAHAYA


DrJaffry Hassan07hb Jun 12.35 pagi

 DrJaffry Hassan on Tuesday, June 7, 2011 at 12:33am
Sesuatu yang menarik mengenai cahaya ialah ia mempunyai 2 sifat iaitu bersifat gelombang (berfrekuensi) dan juga bersifat jirim (berfoton). Sifat gelombang cahaya menghasilkan radiasi elektromagnet manakala sifat jirimnya menghasilkan tenaga berfoton dan berkuanta.

Mata kasar manusia hanya boleh melihat cahaya pada julat jarak gelombang 400-700 nanometer. Di luar julat ini jirim cahaya akan 'ghaib'. Cahaya bergerak lurus pada halaju yang amat tinggi. Rekod kelajuan paling tinggi manusia boleh bergerak (dan masih hidup) ialah di dalam roket ketika melepasi tarikan graviti bumi sewaktu hendak keluar ke angkasa lepas.

Halaju Cahaya : 1,079,252,849 km/j

Halaju Melepasi Graviti Bumi : 40,200 km/j

Cahaya yang dipancar dari matahari mengambil masa selama 8.3 minit untuk sampai ke bumi. Akal manusia tidak akan mampu mencipta kapal angkasa yang boleh bergerak selaju cahaya. Sekiranya ada pun, kenderaan tersebut (dan manusia di dalamnya) akan memecah molekul menjadi foton tenaga dan 'ghaib'.

Allah mencipta segala yang di langit dan di bumi. Cahaya dijadikan Allah seperti dua firman Tuhan yang bermaksud,

"Allah (Pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya Allah, adalah seperti sebuah lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang (yang bercahaya) seperti mutiara, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang banyak berkahnya, (yaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak di sebelah timur (sesuatu) dan tidak pula di sebelah barat (nya), yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah membimbing kepada cahaya-Nya siapa yang Dia kehendaki, dan Allah memperbuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia, dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (Surah an-Nuur 24:35)

"Dia-lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkan-Nya manzilah-manzilah (tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahui." (Surah Yunus 10:5)

No comments:

Post a Comment