Friday, May 6, 2011

MANDIAN AIR SUAM

DrJaffry Hassan29hb April 1.24 pagi
by DrJaffry Hassan on Friday, April 29, 2011 at 1:19am

Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan atau minum dan mandi dengan air suam atau air panas (heater) sangat kurang memberikan manfaat jangka masa panjang, malah ianya hanya memberikan kesan yang sementara dan amat sementara. Tidak digalakkan mandi dengan air suam kerana sifat air suam adalah kekurangan oksigennya. Sehinggakan apabila kita menyiram pokok bunga sebagai contoh akan menyebabkan pokok bunga tersebut akan cepat layu dan mati.

Mandi air suam juga akan menyebabkan sistem metabolisma akan menjadi kurang cekap dan ini akan menyebabkan sistem penghadaman seperti perut dan usus mengeluarkan banyak gas dan jus gastrik. 

Gara-gara mandi air suam juga akan menyebabkan sistem kederiaan akan menjadi kurang cekap menyesuaikan diri dengan persekitan. Mandi air suam yang kerap akan memecahkan cakra atau tenaga dalaman dan aura akan menjadi pudar atau hambar. Mandi air suam sama seperti anda yang terkena hujan panas yang boleh menyebabkan sakit kepala dan mudah demam. Bagi anak-anak yang bersekolah waktu pagi amatlah tidak digalakkan mandi dengan menggunakan air suam (heater) kerana air suam jelasnya sangatlah kurang ketumpatan oksigennya dan akan membuatkan anak-anak anda mudah merasa ngantuk, letih, mudah stress kerana pengaliran darah menjadi perlahan. Tanpa kita sedari dalam jangka panjang apabila kita kerap mandi air suam ianya akan mengendurkan urat dan menyebabkan berlakulah tanda-tanda kebas dan kekejangan serta seri pada wajah akan semakin pudar dan secara langsung akan menampakkan wajah semakin nampak tua daripada usia sebenar. Perumpamaan ini jelas boleh dilihat kepada tumbuh-tumbuhan, kerana tumbuh-tumbuhan akan lebih segar selepas musim sejuk yang membekukan tanah. Segala jenis tumbuhan akan berguguran daunnya selepas mengalami musim panas yang telah ditetapkan.

Secaranya Sunnah atau fitrah alam semula jadi adalah sekiranya Allah SWT tidak menjadikan kawasan Antartika sebagai pusat ais atau boleh dikatakan pusat kawalan suhu (dingin) bagi alam dunia atau bumi maka percayalah bukan hanya manusia yang tidak bertahan lama malah akan luput lah tumbuh-tumbuhan serta sebarang kehidupan kerana segala kehidupan tidak akan kekal lama dengan keadaan yang kurang oksigen.

No comments:

Post a Comment