Thursday, February 10, 2011

DOA MINTA CAHAYA ( doa Nabi SAW)

 oleh Prof Dr Jaffry Hassan

Salam kepada sahabat yg d kasihi dan d rahmati Allah, doa cahaya yg memberikan kekuatan dan semangat, semoga dpt d amalkan dan d sampai-sampaikan kepada semua, insyaAllah semoga anda semua d dalam rahmat kasih sayang Allah.

Sebuah doa Rasulullah SAW yang bermaksud:”

 “Allah Tuhanku jadikanlah cahaya dalam hatiku, pada jiwaku, pada lisanku, pada penglihatanku, pada pendengaranku, di hadapanku, di belakangku, di atasku, di bawahku, dikananku, di sebelah kiriku, pada kemudahanku, di dalam darahku, di dagingku, jadikanlah seluruh tubuhku bercahaya dan besarkanlah cahaya itu bagiku.”

Sesungguhnya kita sangat memerlukan pada cahaya dalam kehidupan seharian di dunia ini, begitu juga di akhirat nanti. Kita perlu pada cahaya untuk meniti titian Sirat yang penuh dengan kegelapan. Cahaya inilah yang akan menyuluh kegelapan di sana nanti. Maka Rasulullah s.a.w. mengajarkan doa ini kepada umatnya, walaupun Baginda sendiri tidak perlu meminta tetapi itulah sifat tawadduknya.

Inilah tanda kasih yg amat mendalam Rasulullah SAW kepada umatnya.semoga jiwa dan semangat sahabat yg d kasihi semakin harmoni dan tenang apabila mengamalkan doa ini.

No comments:

Post a Comment